Zes redenen om te leren schaken

Of er een sport bestaat die ervoor zorgt dat uw kind beter presteert op school? Jawel, schaken!

Dat ze er vaardigheden mee aanleren is mooi meegenomen, maar het belangrijkste is dat kinderen het graag doen !

Beter leren, rekenen en lezen

Schaken bevordert de schoolprestaties van kinderen. Enkele internationaal bekende studies toonden dat wetenschappelijk aan.
“Een klassieke studie is die van Karel van Delft uit 1992. Van Delft vergeleek de schoolresultaten van 77 schakers met 201 niet-schakers. De schakende kinderen, zowel jongens en meisjes, presteerden een stuk beter dan de niet-schakers op het vlak van rekenen, taal en informatieverwerking (redeneervermogen). (…) De schakende meisjes deden het enkel veel beter voor rekenen.”
Uit “Schakers presteren beter op school” – De Standaard 29 september 2003

Kiezen, plannen, beslissen en verantwoordelijkheid nemen

“Communicatie, winnen en verliezen, respect, geduld, problemen oplossen ook als je aan het verliezen bent, concentratie en aandacht… Dit alles verbetert dankzij schaken. Al deze vaardigheden nemen de kinderen mee naar de speelplaats en daarbuiten. Bovendien zijn ouders soms heel verbaasd dat hun kind ‘zoiets moeilijks’ kan. Je leert vooruit denken, gegevens verzamelen, kiezen, categoriseren, doelen stellen, selecteren, evalueren, plannen… Al die dingen doe je op school ook. Als leerlingen gevraagd wordt hun eigen schoolreis te organiseren, passen ze heel veel schaakvaardigheden toe.”

Uit “Schaken zet pesten mat” – Klasse voor leerkrachten 2008

“Communicatie, winnen en verliezen, respect, geduld, problemen oplossen ook als je aan het verliezen bent, concentratie en aandacht… Dit alles verbetert dankzij schaken. Al deze vaardigheden nemen de kinderen mee naar de speelplaats en daarbuiten. Bovendien zijn ouders soms heel verbaasd dat hun kind ‘zoiets moeilijks’ kan. Je leert vooruit denken, gegevens verzamelen, kiezen, categoriseren, doelen stellen, selecteren, evalueren, plannen… Al die dingen doe je op school ook. Als leerlingen gevraagd wordt hun eigen schoolreis te organiseren, passen ze heel veel schaakvaardigheden toe.”

Uit “Schaken zet pesten mat” – Klasse voor leerkrachten 2008

Beter concentreren en rustiger worden

“Je leert leerlingen ook om rustig te zijn. Sommige leerlingen bloeien helemaal open. Kevin is zo’n jongen. Hij praat meer, is enthousiast als hij speelt, houdt meer oogcontact als je met hem praat, vertoont meer zelfvertrouwen.”

“De eerste weken doen ze niets anders dan stukken ruilen en heel snel spelen. Je moet ze time-outs geven, want ze raken zo dolgedraaid dat de stukken onder de banken vliegen en ze enkele minuten rust nodig hebben. Maar naarmate het schooljaar vordert, worden ze steeds rustiger. Ik merk dat hun partijen langer duren, tot uiteindelijk het volle halfuur voor één partij. Schaken maakt het makkelijker om leerlingen stil te krijgen dan andere lesactiviteiten. Schaken daagt leerlingen uit, past in de eindtermen, doet het zelfwaardegevoel van de kinderen stijgen, haalt hun negatief zelfbeeld en faalangst naar beneden. Eigenlijk zeg je tegen de leerlingen en hun ouders: jullie doen iets waarvan de maatschappij zegt dat het heel moeilijk is.”

Uit “Schaken zet pesten mat” – Klasse voor leerkrachten 2008

Leren omgaan met verlies en eigen fouten inzien

“Je traint je concentratievermogen, je strategisch denken, je leert plannen. De kracht van schaken voor die vaardigheden is dat je er alleen voor staat: niemand staat naast je om te zeggen of je plan goed is. Door er echter over na te denken groei je daarin. Ten slotte heeft schaken veel weg van het echte leven: het is geen quiz met vooraf bepaalde goede antwoorden en dat is het leven evenmin”.

Uit “Schaken zet pesten mat” – Klasse voor leerkrachten 2008

Elkaar beter leren kennen waardoor minder pestgedrag

Wat gebeurt er als je gepest wordt? “Dat bekijken we als een schaker: wat gebeurt er als er een schaakstuk wordt aangevallen? Je kan je stuk beschermen (bij de juf hangen), je kan hulp zoeken en je stuk dekken met een ander stuk (een vriendje zoeken om je te helpen) of je kan in de tegenaanval gaan (met vrienden tegen de pestkop in gaan). Op die manier geven we kinderen indirect de boodschap mee dat ze niet in een hoekje hoeven te kruipen als ze gepest worden. Ik kan het niet bewijzen, maar geloof sterk dat we kinderen dankzij schaken weerbaarder maken. We geven kinderen die verbaal zwak staan en die snel slaan en schoppen een andere taal om zich te verweren. Om te schaken heb je geen woorden nodig.” Tania Folie

Schaken focust de aandacht en maakt je stressbestendiger

“In elke schaker schuilt een topmanager. Een bedrijf leiden en schaken hebben veel gemeen. Anticiperen op problemen, oplossingen vinden, flexibel opstellen, afwijken van je principes, beslissingen nemen, verantwoordelijkheid dragen voor je beslissingen. Kijk, dat zijn allemaal manager capaciteiten die je als schaker ontwikkelt. Want schaken leert kinderen analyseren, strategisch denken, moeilijke situaties aanpassen en snel en onder druk reageren”. Inge Geerdens CEO CV Warehouse